Nový seriál o lodích v Praze na Vltavě

Nový seriál o lodích v Praze na Vltavě

Na našich stránkách pro Vás připravujeme nový seriál o lodích v Praze na Vltavě. Dovíte se v něm postupně různá zajímavá fakta o lodích, které kdy pluly Prahou a plují i dnes.

Tak například Vám představíme 10 nejnovějších lodí, ale dočtete se i, které lodě pocházejí z českých loděnic, které byly vyrobeny na zakázku přímo pro Prahu a její plavební podmínky.

A neodpustíme si ani malý Top 10 žebříček těch nejatraktivnějších lodí, které dnes plují Prahou.

 

Dnešní 1. díl seriálu Vám představí lodě, které byly speciálně postavené přímo pro Prahu a pro podmínky plavby v ní.

1. Parník Vyšehrad

Velký kolesový parník Vyšehrad je nejstarším historickým parníkem v Praze na Vltavě. V pořadí se jedná již o čtvrtý parník tohoto jména v historii pražské paroplavby. Parník byl postaven roku 1938 v Ústecké loděnici jako loď určená pro osobní přepravu a nesl nejprve jméno Antonín Švehla. Později se také nazýval T.G. Masaryk nebo Děvín a až od roku 1952 Vyšehrad.

Dodnes prošel 3 rekonstrukcemi; poslední v roce 1992 mu navrátila původní ráz. Roku 2013 byl prohlášen kulturní památkou. Parník Vyšehrad má klimatizovaný hlavní salon, dolní salonek a otevřenou slunnou palubu, restauraci, kavárnu a dokonce i vinárnu a bar. Na loď se vejde 350 osob, z toho 200 se může posadit uvnitř lodi a 150 na vyhlídkové palubě. Na délku měří 62 metrů a na šířku 6 metrů a je dosud největší lodí v Praze. Původní parní stroj dosahuje výkonu 165 kW (220 k).

2. Parník Vltava

Druhý velký kolesový salonní parník, který dosud můžete spatřit v Praze na Vltavě, je parník Vltava. Byl postaven roku 1940 a své jméno nikdy nezměnil. Nejprve byl nasazen na spěšné lince Praha-Štěchovice, kde plul až do roku 1945. Poté byl nasazen na běžných pravidelných spojích. Dnes pluje na vyhlídkových plavbách a je také pronajímán.

Také parník Vltava byl několikrát rekonstruován. Poslední rekonstrukce z roku 2009 mu navrátila původní ráz. Také proto mohl být roku 2013 vyhlášen kulturní památkou. Parník má svou restauraci, kavárnu, vinárnu, bar, salonek a otevřenou vyhlídkovou palubu. Na délku měří 53 m a na šířku 5 m. Kapacita parníku je 250 osob, z toho 100 uvnitř a 150 na otevřené palubě. Výkon parního stroje je 112,5 kW (150 k).

3. Loď Visla

V době své výroby patřila loď Visla spolu s lodí Odra mezi dvě největší motorové lodě pražské osobní lodní dopravy. Postavila ji polská loděnice Stocznia v Gdaňsku roku 1965. Díky své velké kapacitě loď Visla zastoupila parníky po jejich vyřazení z běžného linkového provozu na Slapy roku 1990 a do Troje roku 1994.

Loď Visla má v podpalubí dva polozapuštěné salony, sluneční palubu, taneční parket a bar. Za dobu svého provozu prošla několika drobnými úpravami a rekonstrukcemi, výměnami motoru či rozšířením nástavby v roce 2000. Visla měří na délku téměř 34 metrů a na šířku 6 metrů. Kapacita lodi je dnes 200 míst, z toho 60 je krytých k sezení, na sluneční palubu je umístěno 90 míst. Visla se využívá převážně pro okružní vyhlídkové plavby po Praze.

4. Loď Odra

Loď Odra je také polské výroby a pochází z loděnice Stocznia v Gdaňsku, která ji vyrobila roku 1868. Spolu s Vislou patřila k největším motorovým lodím. I ona byla nasazena na trasy parníků po jejich vyřazení z pravidelných linek na Slapy a do pražské zoo.

Odra je dvoupalubová loď se dvěma polozapuštěnými salony, barem na horní i dolní palubě. Hlavní salon lodi je klimatizovaný, v zimě vyhřívaný. Loď nabízí kompletní gastronomický servis. Kapacita lodi je až 288 osob, z toho je 80 míst k sezení uvnitř a 208 na otevřené sluneční palubě. Na délku měří 34 metrů a na šířku 6 metrů.

Motorová loď Odra pluje v Praze po Vltavě na vyhlídkových plavbách a plavbách do zoo, o čemž svědčí i její vnější výmalba.

5. Loď Lužnice

Loď Lužnice byla postavena jako vyhlídková loď roku 1984 s ohledem na provoz v Praze na Vltavě. Pochází z loděnice Yachtwerft Berlin-Köpenick a je jednou ze čtyř motorových lodí typu BIFA III, které tehdy byly koupeny. Lužnice byla postavena jako prodloužená loď s kapacitou 164 osob. Již v době výroby byla loď vybavena klimatizací a vytápěním umožňujícím celoroční provoz.

Její dnešní vzhled je však dílem velké rekonstrukce provedené roku 2011. Dodnes je Lužnice považována za jednu z nejkrásnějších lodí, kterou můžete spatřit v Praze na Vltavě. Její interiér je vykládaný mahagonem, což vytváří stylové a luxusní prostředí. Proto se na lodi Lužnice pluje výjimečná gurmánská plavba Sladká Praha, při níž je servírováno À la carte menu špičkové úrovně. Loď Lužnice měří 32 m na délku a 5,4 m na šířku.

6. Loď Hamburg

Vrtulová motorová loď Hamburg představuje jednu ze čtyř lodí typu BIFA III vyrobených pro Prahu v loděnici Yachtwerft Berlin-Köpenick roku 1983. Její původní jméno bylo Pionýr II a k přejmenování na Hamburg došlo po revoluci roku 1990. Od počátku byla loď konstruována se dvěma pohodlnými salony, přičemž přední menší nabízel skvělý výhled.

Loď Hamburk je klimatizovaná i vytápěná, takže pluje celoročně. Prošla několika rekonstrukcemi a při jedné z nich byla i o 8,5 m prodloužena. Poslední modernizace proběhla roku 2015, při níž loď získala nový ekologický motor Caterpillar 3056 DITA o výkonu 138 KW a nové generátorové jednotky GEP 55. Na délku dnes měří 37 m a na šířku 5,4 m. Kapacita míst k sezení uvnitř lodi je 90 osob a na sluneční palubě 95 osob.

7. Loď Natal

Loď Natal byla postavená roku 1983 jako vrtulová motorová loď Berounka II; na Natal byla přejmenována roku 2006. Pro Prahu ji na zakázku vyrobila loděnice Yachtwerft Berlin-Köpenick. Jedná se o typ BIFA III. Natal samozřejmě za dobu svého provozu prodělala několik modernizací. Při jedné z nich byla prodloužena o 8,5 m a byl kompletně renovován její interiér.

V roce 2015 došlo k výměně jejího původního motoru za nový ekologický Caterpillar 3056 DITA o výkonu 138 KW. Loď má k dispozici velký klimatizovaný salon a menší salonek ve špici lodi. Horní otevřená paluba je částečně kryta baldachýnem. Kapacita lodi činí 180 osob při délce 37 m a šířce 5,4 m. Plavidlo je kompletně ozvučeno. Dnes pluje na vyhlídkových plavbách Prahou a je pronajímána i pro soukromé plavby.

8. Loď Praha

Loď Praha představuje již třetí plavidlo tohoto jména v pořadí, přičemž tím prvním byl parník Praha, postavený jako první loď Pražské paroplavební společnosti roku 1865.

Loď Praha III byla pro naše hlavní město postavena roku 1983 jako první motorová vrtulová loď typu BIFA III, pocházející z loděnice Yachtwerft Berlin-Köpenick. Typově se jednalo o novou generaci osobních motorových lodí, které byly již tehdy vybaveny klimatizací a měly vyhlídkovou palubu. Praha byla vůbec vybavena luxusně a sloužila jako primátorská loď určená pro zvláštní účely, a to až do roku 1989.

Do běžného provozu byla nasazena teprve roku 1991. Velkou rekonstrukci a modernizaci prodělala roku 2004 a poslední pak roku 2015, kdy získala nový ekologický motor Caterpillar 3056 DITA o výkonu 138 KW. Na délku loď  měří 37 m a na šířku 5,4 m. Posadí se na ni až 188 osob, z toho 93 uvnitř lodi a 95 na slunečné palubě.

9. Loď Bohemia Rhapsody

Zatím nejnovější a nejmodernější lodí, která byla pro Prahu postavena roku 2015, je loď Bohemia Rhapsody. Její výroba byla zadána německé loděnici Bolle v Derbenu s tím, že loď musí splňovat specifická kritéria pro provoz v centru velkoměsta.

Z environmentálního hlediska je její provoz ekologický a tichý. Z hlediska komfortu a účelu je loď moderně vybavena a disponuje prosklenou posuvnou střechou. Ta umožňuje okamžitou variabilitu jediné lodní paluby v závislosti na charakteru plavby či změně počasí. Výkonná klimatizace zachovává skvělou viditelnost skrz střechu i při dešti. Kapacita lodi je celkem 220 míst při délce 44,97 m a šířce 7,54 m. Tato loď je atraktivním místem pro firemní akce, večírky či různé soukromé akce spojené s cateringem na vysoké úrovni.

10. Loď Grand Bohemia

Na Vltavě v Praze rozhodně nepřehlédnete ani o rok starší sestru Bohemia Rhapsody, loď Grand Bohemia. Toto plavidlo pochází také z německé loděnice Bolle v Derbenu. Právě na lodi Grand Bohemia byl vyzkoušen koncept jediné paluby s posuvnou prosklenou střechou, který se velmi rychle osvědčil.

Grand Bohemia pluje od roku 2014  na vyhlídkových plavbách Prahou a je oblíbeným místem firemních i soukromých akcí, formálních či neformálních setkání, která jsou často spojena s cateringem. Na loď, která měří 37,25 m na délku a 5,6 m na šířku, se vejde 160 osob.