České lodě postavené pro Prahu - 2. díl seriálu o lodích | Prague-Boats.cz

České lodě postavené pro Prahu - 2. díl seriálu o lodích

České lodě pro Prahu

V prvním dílu našeho seriálu jsme Vám představili 10 lodí postavených na zakázku přímo pro Prahu.

Dnes se v našem 2. dílu seriálu o osobních lodích plujících v Praze na Vltavě zaměříme pouze na ta plavidla, které postavily šikovné české ruce v českých loděnicích.

1. Parník Vyšehrad

Velký kolesový parník Vyšehrad je nejstarším historickým parníkem. V pořadí je čtvrtým nositelem tohoto jména v historii pražské paroplavby. Postavila jej roku 1938 Ústecká loděnice jako plavidlo určené pro osobní přepravu. Zprvu nesl jméno Antonín Švehla, později T.G. Masaryk nebo Děvín a až od roku 1952 se nazýval Vyšehrad.

Dodnes prošel 3 rekonstrukcemi; poslední v roce 1992 mu pomohla získat zpět jeho původní ráz. Od roku 2013 je kulturní památkou. Parník Vyšehrad má klimatizovaný hlavní salon, dolní salonek a otevřenou slunnou palubu, restauraci, kavárnu, vinárnu a bar. Kapacita parníku je 350 osob, z toho 200 se může posadit uvnitř a 150 na vyhlídkové palubě. Na délku měří 62 metrů a na šířku 6 metrů a je dosud největší lodí v Praze vůbec. Původní parní stroj dosahuje výkonu 165 kW (220 k).

2. Parník Vltava

Druhý historický kolesový parník, který dosud pluje po Vltavě v Praze, je parník Vltava. Byl postaven roku 1940 v Libeňské loděnici Praga jako menší a pro vltavský provoz praktičtější parník. Nejprve byl nasazen na spěšné lince Praha-Štěchovice, a to až do roku 1945. Poté plul na běžných pravidelných spojích a dnes jej můžeme spatřit na vyhlídkových plavbách na Slapy, na Mělník nebo mimořádných plavbách do pražské zoo.

Také parník Vltava byl několikrát rekonstruován. Poslední rekonstrukce roku 2009 mu navrátila původní ráz. Roku 2013 vyhlášen kulturní památkou. Parník má vlastní restauraci, kavárnu, vinárnu, bar, salonek a otevřenou vyhlídkovou palubu. Na délku měří 53 m a na šířku 5 m. Kapacita parníku je 250 osob, z toho 100 uvnitř a 150 na otevřené palubě. Výkon parního stroje je 112,5 kW (150 k).

3. Loď Šumava

Loď Šumava vyplula z doku Libeňské loděnice Praga roku 1951 jako zadokolesový motorový remorkér. V roce 1991 byla zakoupena společností EVD a přestavěna na osobní motorovou loď. Později prošla kompletní renovací a modernizací, díky tomu je dnes plně ozvučená a vhodná pro celoroční provoz.

Šumava patří k největším lodím v Praze a má i největší lodní salon. Kapacita čítá 190 osob uvnitř lodi a 200 osob na slunečné palubě. Na lodi se pořádají větší soukromé akce, firemní večírky, konference, ale pluje i na vyhlídkových plavbách. Šumava nabízí kompletní gastronomický servis, rautové stoly nebo možnost grilovat na horní otevřené palubě.

4. Loď Tyrš

Loď Tyrš, kterou dnes můžeme spatřit v centru Prahy, postavila Mělnická loděnice a vyplul poprvé 5. června roku 1958. Původně se loď nazývala Lipno a jednalo se o zadokolesový motorový remorkér. V roce 1992 byl tento remorkér Lipno přestavěn rejdařstvím Brňák na osobní loď a spolu s tím také přejmenován na Tyrš. Následně pak mezi lety 1992 až 1993 plul na trase Děčín-Hřensko.

V roce 1994 byla loď Tyrš odkoupena a dodnes je provozována v Praze na Vltavě na vyhlídkových plavbách. Kapacita lodi je 296 osob, z nichž se 176 posadí na zakryté palubě. Na lodi je také restaurace a bar.

5. Loď Petra

Loď Petra byla postavená zhruba před 56 lety v Libeňské loděnici jako vlečná loď. A jako vlečná loď byla také dopravena roku 2014 z Kralup nad Vltavou do Prahy. K náplavce u Rašínova nábřeží ji dovlekl malý remorkér na laně a zde také zakotvila. Loď Petra dříve sloužila k transportování sladu do západoevropských pivovarů a cestou zpět převážela kávu, čaj nebo kakaové boby pro modřanskou Orionku.

Tento její účel byl inspirací i pro její současné využití, kdy na její horní zrekonstruovanou palubu bylo umístěno první plovoucí farmářské tržiště. Na této farmářské lodi se konají i kulturní akce a její využití se bude do budoucna i nadále rozšiřovat.

6. Gladius

Loď Gladius pochází z loděnice Dopravního podniku města Brna na Brněnské (Kníničské) přehradě. Byla vyrobena roku 1956 a od roku 1957 byla nasazena na pravidelné linky na Slapské přehradě. Její původní jméno bylo Družba. Roku 1961 zahajovala pravidelný provoz na Orlické přehradě.

V roce 1992 byla odkoupena, renovována a přestavěna na restaurační výletní loď. Od té doby nese jméno Gladius. Její kapacita je 50 osob.